TENS TELEGRAM?

🔴Rep cada dia la previsió del temps, CLICA AQUÍ!

Tità, la germana de la Terra als anells de Saturn

Imatge representativa de la superfície de Tità | Twitter

En un article publicat a la revista ‘Nature Astronomy’, els investigadors de la NASA han descobert, gràcies a les dades de la sonda Cassini, que Titá, una de les llunes de Saturn, és un món complex i que s’assembla sorprenentment a la Terra: muntanyes, esplanades, valls, cràters i grans llacs. Segons els científics, «Tità té una atmosfera com la Terra. Té vents, té pluja, té muntanyes. És un món realment molt interessant i un els millors llocs del Sistema Solar per buscar vida».

A la superfície d’aquesta lluna hi ha tres grans mars i un accidentat relleu, modelat tot per l’erosió. Vastes dunes s’estenen al llarg de la línia equatorial, grans esplanades a les latituds mitjanes i terrenys abruptes amb grans llacs a prop dels pols. Rius de metà líquid i altres hidrocarburs han tallat estrets i profunds canyons. Ara, totes aquestes serralades, penya-segats i rius han estat recollits en el primer mapa geològic d’aquest satèl·lit.

Aquestes característiques de Tità el fan molt especial dins el nostre Sistema Solar, ja que és l’únic lloc on hi ha cossos líquids a la seva superfície. Malgrat que aquestes masses no són d’aigua, sinó de metà i età líquid, aquesta lluna de Saturn, podria ser similar al que va ser, ara farà milions d’anys, la Terra primitiva.

Tità, el laboratori ideal

Tità és l’únic satèl·lit natural del Sistema Solar que té atmosfera densa i l’únic cos fora de la Terra que presenta llacs i mars permanents. Per aquesta raó, constitueix un important laboratori per entendre millor els processos que van crear el nostre planeta.

«La cartografia completa de Tirà ens ha permès distingir els diferents accidents que hi ha a la seva superfície i determinar les seves edats relatives», explica Anezina Solomonidou, investigadora del Centre Europeu d’Astronomia Espacial (ESAC) a Madrid i coautora de l’estudi.

«Les dunes i els llacs són relativament joves, mentre que els terrenys humits o muntanyosos són els més antics», descriu en l’article. La relació espacial o de superposició entre aquests accidents és clau perquè permet als experts reconstruir l’evolució del paisatge i comprendre els processos que han impulsat els grans canvis.

I també conté compostos orgànics

Els grans llacs de Tità es concentren als pols, mentre que la major part de la resta del satèl·lit està coberta per esplanades orgàniques, encara que la seva naturalesa no es coneix: «sabem que el material d’aquestes esplanades, que cobreixen gran part de la superfície de Tità, es formen per la fotoquímica del metà i del nitrogen a gran altitud a l’atmosfera i que posteriorment es dipositen a la superfície on són processats», explica Solomonidou. «El nostre treball a part d’ara és identificar aquests compostos».

Malgrat que existeixen grans diferències de temperatura i condicions ambientals, la lluna de Saturn comparteix moltes característiques amb la Terra en el moment en què va sorgir la vida. Per això Tità desperta un gran interès entre els científics.

«A la Terra no podem variar les condicions, com la temperatura de la superfície i la densitat atmosfèrica, per confirmar com tenen lloc realment alguns processos geològics», explica Rosaly Lopes, geòloga del Laboratori de Propulsió de la NASA i primera autora de l’article. «Però recorrent a Tità, podem veure com aquests processos que són familiars poden canviar quan s’alteren aquestes condicions».