Les reserves totals dels pantans de les conques internes de Catalunya han començat a experimentar un lleuger ascens amb el darrer temporal de pluges. Tot i això, a nivell general se situen, encara ara, al 57,5% de la capacitat màxima que es tradueix en 30 punts percentuals menys del que teníem acumulat l’any passat, un 88%.
Cal recordar que l’any passat va ser un any molt plujós a partir del febrer i això va provocar que l’estat de les conques internes fos immillorable. Enguany estem en la situació oposada, venim d’un any molt sec en què els embassaments han disminuït molt el seu nivell.
Les pluges dels darrers dies ja es comencen a notar especialment a les comarques de Tarragona. El canvi més substancial en 36 hores ha tingut lloc al pantà de Siurana que ja supera el 56% quan abans de les pluges estava al 23%.
Evolució del pantà de Siurana entre dimarts i dimecres https://t.co/uDDsahscvk#324eltemps@eltempsTV3@gemmapuigfpic.twitter.com/9MNmz6RsGJ
— Alberto Alcántara (@alcantara_alb) October 25, 2019
Els embassaments de les terres de l’Ebre, on també hi va ploure amb ganes, també han rebut una gran quantitat d’aigua que ha fet que millorin el seu estat considerablement. El Pantà de Riba-Roja d’Ebre supera el 92%, el de Guiamets que estava pràcticament sec ha pujat fins a un 37% i el de Flix que també estava pràcticament sec, ha pujat fins al 30%.
A la resta del país, la mitjana de les conques internes ha augmentat només un 4% respecte abans de la llevantada i ha passat del 54% al 57,5%. Les pluges han estat molt beneficioses i abundoses, però el fet que al Pirineu i Prepirineu no s’hagin acumulat registres de precipitació tant abundants com a les comarques tarragonines, fa que els grans embassaments no hagin notat un augment molt significatiu.
Tot i això, la situació pot seguir millorant al llarg dels propers dies degut a l’aigua que segueixen aportant els rius. És probable que a finals del cap de setmana puguem arribar al 60% i això faria que sortíssim de la situació de prealerta per sequera que va activar l’ACA, l’Agència Catalana de l’Aigua, a principis d’octubre.
La situació de prealerta està provocant que, aquest mes, la dessalinitzadora del Prat funcioni al 70% amb una producció de 140.000 m³ d’aigua al dia, mentre que la de la Tordera opera al 75% i produeix 43.200 m³/dia. La posada en marxa de les dessalinitzadores forma part del pla de mesures preventives per tal de frenar el descens dels pantans a mitjà termini.
A continuació, us adjuntem un llistat dels embassaments principals de les conques internes amb l’estat actual i la diferència que han patit els respecte abans de l’episodi de pluges: