Satélite de la NASA

Increïbles sons de Mart: així sona la nau InSignt de la NASA treballant al planeta vermell

Aquests sorolls, enregistrats al març però publicats ara, són únics i els primers arribats des d’aquest planeta

Recreació de la sonda espacial Insight que estarà operativa a Mart els propers 2 anys | NASA

L’arribada del mòdul d’aterratge (o rover) InSight de la NASA a Mart a finals de l’any 2018 per estudiar la superfície del planeta vermell i aportar als científics informació crucial en aquest sentit, no està deixant indiferent a ningú. I és que l’aparell ha enviat ara els sorolls que fa la mateixa nau mentre treballa a la superfície marciana, convertint-se en els primers sons de la història arribats des de Mart.

En un vídeo publicat recentment pel Jet Propulsion Laboratory (JPL) de la NASA, es poden apreciar els sons que genera el rover InSight treballant al planeta vermell. De fet, aquests sorolls han estat enregistrats pel sismòmetre que la mateixa nau va instal·lar el passat mes de desembre a la superfície marciana per tal de detectar i estudiar els moviments sísmics del planeta.

En aquest vídeo inèdit, publicat actualment però amb sons enregistrats el 6 de març d’aquest any 2019, es poden apreciar algunes ràfegues de vent, moviments del braç robòtic de la nau i les friccions dels materials de l’aparell. Aquests són els sorolls enregistrats:

Àudio adaptat a l’oïda humana

Es dóna la circumstància que aquests sons marcians eren massa febles per ser percebuts per l'oïda humana, raó per la qual l'àudio s'ha accelerat 10 vegades i processat per poder ser estudiat. Uns sorolls, però, que segueixen sent únics i històrics malgrat patir alguna modificació.

Des del mes de desembre, el sismògraf ha detectat diversos moviments sísmics, encara que el primer va ser a l'abril i va sorprendre els científics per tractar-se d'un soroll o sisme amb una freqüència estranya tenint en compte el que s’havia detectat fins ara. Dels 100 esdeveniments enregistrats en total, 21 es consideren moviments de terra.