Catalunya Diari
primer plano de una hormiga sobre una hoja

Troben al Sàhara la formiga més ràpida del món

Amb el nom de Cataglyphis bombycina, aquest insecte pot viatjar unes 108 vegades la longitud del seu cos per segon

Investigadors de la Universitat d’Ulm (Alemanya) han trobat la formiga més ràpida del món al nord del Sàhara. Amb el nom de Cataglyphis bombycina, aquest insecte, tot i tenir unes potes més curtes del normal, és capaç de moure’s a una velocitat espectacular de fins a un metre per segon.

Així ho conclou un estudi publicat recentment al ‘Journal of Experimental Biology’, que explica que l’insecte, conegut també com a formiga platejada del Sàhara, compta amb una estratègia per tal de pràcticament ‘volar’ a l’hora de moure’s. I és que aquest petit animal fa unes passes llargues i un balanceig de les cames excepcionals que fan que, segons els científics, pugui viatjar 108 vegades la longitud del seu cos per segon.

Gran coordinació dels seus moviments contra la calor

Tal com es pot veure en les imatges publicades pels experts, aquestes formigues coordinen els seus moviments amb una precisió extraordinària, arribant a moure tres potes a la vegada gràcies a un trípode.  D’aquesta manera, en cada passa una pota toca terra tan sols 7 mil·lisegons, un fet molt extraordinari.

Però per què aquesta formiga ha desenvolupat aquesta sorprenent habilitat? Segons els experts, l’insecte ha modificat el seu comportament amb el pas del temps per tal de sobreviure a les dures condicions del desert, com ara les altes temperatures, podent-se desplaçar ràpidament per buscar menjar i tornar com abans millor al niu abans de morir de calor.

De fet, la velocitat més alta registrada entre els exemplars analitzats és de 855 mil·límetres per segon, una agilitat mai vista abans entre les formigues. En el mateix estudi, els experts van sotmetre alguns exemplars d’aquesta formiga a temperatures més fredes, comprovant que, en aquest cas, els insectes reduïen molt els seus moviments, arribant a velocitats de tan sols 57 mil·límetres per segon.