Catalunya Diari
La plantas segregan sustancias químicas para alertarse entre si de que llega una amenaza

Les plantes també es comuniquen: s'alerten entre elles per fer front a les plagues

Segons un estudi internacional, els vegetals s’alerten a partir de senyals químics quan són atacats per plagues

La natura no para de sorprendre’ns i recentment un grup d’ecòlegs i biòlegs de la Universitat de Cornell, a l’estat de Nova York (Estats Units), ha descobert que les plantes s’avisen entre elles per alertar-se que són atacades per una plaga d’insectes. En concret, el vegetal, quan se sent envaït, emet una olor diferent perquè els seus companys es preparin per a la seva arribada.

La descoberta, publicada a ‘Current Biology’, s’ha basat en l’estudi de la ‘Solidago altissima’, també anomenada ‘vara d’or del Canadà’, i es va monitoritzar l’impacte d’un herbívor específic, concretament l’escarabat de la fulla de vara d’or. En aquest sentit, Andre Kessler, professor d’Ecologia i Biologia Evolutiva del centre universitari i líder del grup que ha dut a terme l’estudi, ha batejat aquesta comunicació entre plantes com la «comunicació de canal obert».

Pel que fa a aquesta transmissió d’alerta, quan les plantes se senten atacades transmeten l’olor dels seus Compostos Orgànics Volàtils (COV). Llavors, segons Kessler, totes les olors es tornen similars i convergeixen en «un mateix idioma» amb què es comuniquen entre elles.

L’alerta serveix per fer front al paràsit

Segons aquest estudi, l’advertència entre les plantes serveix perquè es puguin preparar davant d’aquesta amenaça, com podria ser una plaga d’insectes. «És molt semblant al nostre sistema immunitari: tot i que les plantes no tenen anticossos com nosaltres, poden defensar-se amb força química desagradable», afirma Kessler.

De fet, les substàncies químiques que emeten atrauen insectes que devoren les plagues i, d’aquesta manera, la planta se salva. «El descobriment podria utilitzar-se en l'agricultura orgànica per protegir les plantes de conreu, especialment quan es tenen sistemes de cultius intercalats», assegura Kessler.

En aquest sentit, el professor explica que el seu grup està involucrat en el treball d’un sistema a Kenya, anomenat 'push-pull' i desenvolupat pel CIFEI, que es basa en la manipulació del flux d'informació per controlar una plaga en els camps de blat de moro.